Kogellagers

Wat zijn kogellagers?

Kogellagers zijn onderdelen die gebruikt worden om de wrijving tussen draaiende delen te verminderen. Ze bestaan uit een binnenring en een buitenring, met daartussen een of meer rijen kogels. De kogels rollen over elkaar en over de ringen, waardoor de rotatie soepeler en efficiënter verloopt. Kogellagers worden toegepast in allerlei machines en voertuigen, zoals fietsen, auto’s, elektromotoren, pompen en ventilatoren. Er zijn verschillende soorten kogellagers, afhankelijk van de vorm, het materiaal, het aantal rijen en de belasting die ze kunnen dragen.

Onderdelen van een kogellager.

Kogellagers - ball-bearing-numberedbron afbeelding: Door Niabot - Eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11571053

Opbouw eenrijig groefkogellager:

1. buitenring
2. groef
3. kogel
4. kooi
5. groef
6. binnenring

Het typenummer van een kogellager is een code die informatie geeft over het soort, de maat en de afdichting van het lager. Het typenummer bestaat meestal uit een hoofdnummer en een of meer volgcodes, die gescheiden worden door spaties of streepjes. Bijvoorbeeld, het typenummer 6203 2RS betekent het volgende:

  • 6203 is het hoofdnummer, dat bestaat uit drie cijfers.
  • Het eerste cijfer (6) geeft het soort lager aan. In dit geval is het een groefkogellager, het meest ‘gewone’ kogellager dat wij kennen.
  • Het tweede cijfer (2) geeft de afmetingsserie aan, die de robuustheid van het lager aangeeft. Hoe hoger het cijfer, hoe dikker de binnen- en buitenring en hoe groter de kogels zijn. Een hogere afmetingsserie kan dus meer belasting aan.
  • De laatste twee cijfers (03) geven de boringdiameter aan, die moet worden vermenigvuldigd met 5 om de werkelijke diameter in mm te krijgen. In dit geval is de boringdiameter 15 mm.
  • 2RS is een volgcode, die informatie geeft over de afdichting van het lager. In dit geval betekent het dat het lager een rubberen afdichting heeft aan beide zijden, die het lager spatwaterdicht maakt.

Er zijn nog andere volgcodes mogelijk, die bijvoorbeeld de precisie, de kooi, de contacthoek of de speling van het lager aangeven.

Assortiment

Wij hebben een groot assortiment kogellagers op voorraad. Zoek je iets speciaals of is iets niet op voorraad? Dan kunnen we dit snel leveren.

Levensduur en onderhoud

Kogellagers kunnen door de volgende veelvoorkomende oorzaken versneld verslijten of beschadigd raken: een tekort aan smeermiddelen zoals lagervet of smeervet, verontreinigingen, te hoge temperatuur, te hoge belasting of foute montage. Normaal gezien moet het loopvlak van de kogels netjes egaal van kleur zijn en met het kogellager zonder piepen, krassen of schuren draaien. Met een vergrootglas is eenvoudig te zien of een kogellager beschadigd is. Trillingen zijn een teken dat er schade is opgetreden. Deze trillingen kunnen met trillingsanalyse worden opgemeten en aan de hand daarvan kan men analyseren welke lagerfout is opgetreden. Het verdient aanbeveling om dan snel actie te ondernemen omdat de gevolgschade meestal aanzienlijk groter is dan de kosten van het vervangen van een lager.

Kogellagervet

Eurol Ball Bearing Grease EP 2 is speciaal ontwikkeld voor de smering van rol- en kogellagers van motoren, bromfietsen en fietsen. Eurol Ball Bearing Grease EP 2 is waterafstotend en biedt goede weerstand tegen oxidatie. Bovendien beschikt het over perfekte afdichtingseigen-schappen en een goede mechanische stabiliteit. Eurol Ball Bearing Grease EP 2 beperkt lagerslijtage tot een minimum doordat het een grote kleefkracht heeft en beschermt de onderdelen tegen corrosie.

Advies nodig?

De collega's van onze industrieafdeling helpen je graag verder.

 085 - 808 1800

Bekijk ons assortiment lagers